Hoe ga je om met HR in een snelgroeiende organisatie? En hoe breng je de HR-structuur op orde, als je daar nog niet eerder bij stil hebt gestaan? Wij hielpen het snelgroeiende Qlic Internet Solutions om meer HR-structuur te krijgen.  

Qlic Internet Solutions helpt groeibedrijven efficiënter werken door het ontwikkelen van webapplicaties. Dit doen ze volledig op maat en aangepast aan de wensen van de klant. Qlic is een startup, die in korte tijd is doorgegroeid naar een scale-up. En die groei was flink. Ze zijn van 5 medewerkers naar maar liefst 20 gegaan, in een hele korte tijd.

Een nieuwe basis voor HR

In zo’n snelgroeiende organisatie kan HR natuurlijk niet achterblijven. Waar dit eerst onder de verantwoordelijkheid van de eigenaar viel, blijkt dit door de groei van de organisatie niet meer haalbaar. De officemanager nam de HR taken daarom op zich.

Dat was het moment dat Qlic bij ons aanklopte. Het werd namelijk duidelijk dat er ruimte voor verbetering van de HR-structuur was. Vooral als het ging om de duidelijkheid over salarissen, managementstijlen en taakverdeling. Er was behoefte aan meer overzicht en daarom hebben we vanuit een samenwerking de basis voor HR opgezet. Een van de eerste stappen was het intern opleiden van de officemanager.

Oplossing samen gevonden

In deze groeiende organisatie voerden we eerst een organisatiescan uit. Bij een organisatiescan wordt de onderneming doorgelicht op vier onderdelen: 

  • Missie, visie, waarden
  • Leiderschap
  • Strategische personeelsplanning & duurzame inzetbaarheid
  • Instroom, doorstroom en uitstroom

Na deze scan kwamen we tot een analyse: Qlic weet heel goed op taakniveau hoe mensen ontwikkeld moeten worden, maar nog niet helemaal hoe ze dat op persoonlijk niveau kunnen doen. Het personeel kon ondersteuning gebruiken bij thema’s als ‘het worden van een goede professional’, ‘duurzame inzetbaarheid’ en ‘op lange termijn gezond blijven’. Ook was er rolonduidelijkheid: de taakverdelingen en functieomschrijvingen waren niet helemaal duidelijk.

We hebben dit samen opgelost, voornamelijk door middel van management development. We hebben de officemanager intern opgeleid tot HR-manager en samen met haar het proces verder ingericht. Wij hebben de structuren aangeleverd, zoals het maken van een opleidingsplan, en vervolgens de officemanager meegenomen in het proces. Daarna hebben we het samen geïmplementeerd. Om rolduidelijkheid te creëren hebben we samen functieomschrijvingen en salarisbenchmarks opgesteld, een salarishuis gemaakt en een opleidingsplan op basis van toegespitste competentieprofielen geschreven.

‘’Mede dankzij Vos Opmaat hebben we een stevig fundament kunnen neerzetten waarmee onze organisatie verder kan groeien. Vos Opmaat is een prettige partner gebleken. Gedreven, efficiënt, doortastend én to the point”

Wij hebben Qlic de tools gegeven om de onderdelen in de toekomst zelfstandig bij te houden, te ontwerpen, in te delen en te implementeren. Daar gaan ze nu zelf verder mee aan de slag.

Benieuwd wat management development voor jou kan betekenen? Of ben je op zoek naar andere ondersteuning op het gebied van HR?

Neem gerust contact op

Lydia helpt je graag verder