Alleenstaande moeder Emma* zocht begeleiding bij haar werk. Ze zat niet helemaal lekker in haar rol en merkte dat ze steeds meer stress kreeg van haar werk. Ze is daarom bij ons een jobcoachingstraject gestart, om uitval te voorkomen en begeleiding te krijgen in werksituaties.
*om privacyredenen is de naam gefingeerd
Emma werkt als doktersassistente bij een huisartsenpraktijk. De aanleiding voor haar om bij ons binnen te stappen was haar onzekerheid over haar rol en de ‘waarde’ die daar volgens haar bij hoorde. Ze zat niet helemaal lekker in haar vel, had last van stress en iets in haar weerhield haar ervan om echt in haar kracht te gaan staan.
Als het druk is op het werk en er veel moet gebeuren heeft Emma als natuurlijke reactie om al het werk naar haar toe te trekken, omdat ze dan controle en grip kan houden over de kwaliteit van het werk. Deze natuurlijke reactie kostte haar veel energie, wat haar daardoor ook veel stress opleverde. Uiteindelijk werd dit een neerwaartse spiraal, omdat de extra stress ervoor zorgde dat ze nog meer moeite had om haar werkzaamheden/taken los te laten. Hierdoor had ze steeds minder plezier in haar werk en daarom ging ze bij ons aan de slag met een ervaren jobcoach.
Waarden, talenten en sterktes
Emma volgde een jobcoachingstraject bij een van onze adviseurs. Bij dit traject wordt er door middel van coachingsgesprekken gereflecteerd op werksituaties. We noemen dit daarom ook wel coaching on the job. Het doel van dit traject is het vinden en behouden van passend en betaald werk, vooral om uitval te voorkomen. Emma had natuurlijk al een baan, dus voor dit traject lag de focus op het voorkomen van uitval en het versterken van haar zelfregie, autonomie en zelfleiderschap.
Om te kijken welke rol bij Emma past, heeft ze een persoonlijkheidsanalyse gedaan. We bekeken daarnaast wat haar gedrag is in stressvolle (werk)situaties en bespraken hoe ze hier anders mee om kan gaan. Hierbij focussen we op de sterktes van Emma, die ook uit de persoonlijkheidsanalyse bleken, zoals haar analytische denkvermogen. Ze overziet vaak de hele situatie (systematisch denkvermogen) en de combinatie hiervan met haar mensgerichte kant maakt dat ze een prettige manier van leidinggeven heeft.
Door de uitkomst van de analyse in te zetten bij het veranderen van gedrag in stressvolle werksituaties, heeft ze bijvoorbeeld geleerd hoe ze taken uit handen kan geven. Hierdoor is ze nu veel relaxter in haar werk.
Doordat ze zich bewust wordt van natuurlijk gedrag in bepaalde situaties, kan ze het makkelijker aanpassen. Om hierbij een handje te helpen hebben we samen onderzocht welke waarden ze belangrijk vindt, en gekeken hoe ze die kan toepassen in haar werk. Ook hebben we onderzocht wat haar talent is en hoe ze meer in haar kracht kan komen te staan.
Genieten van de ontwikkeling
Het traject – vooral het toepassen van wat ze leerde – was in het begin wel spannend voor Emma. Maar toen de spanning en onzekerheid eenmaal weg waren, ging de ontwikkeling hard. Zo ontdekte ze dat ze het leuk vindt om mensen te coachen, en merkte ze ook dat veel collega’s met vragen bij haar komen, omdat ze zelf relaxter is geworden in haar omgang. Omdat ze dit zo leuk vindt, heeft ze de regie genomen en aan haar leidinggevende gevraagd of ze een opleiding tot praktijkondersteuner mocht doen.
Emma volgt nu de helft van de tijd een opleiding tot praktijkondersteuner. Ze werkt nog als assistent en loopt tegelijkertijd ook stage. In haar nieuwe rol kan ze anderen meegeven wat zij geleerd heeft. Daar geniet ze van. Haar onzekerheid is weg en ze durft zelfs te dromen van een baan in het onderwijs of een managementrol. Ze geniet van de ontwikkeling bij haarzelf en bij anderen.
Ondanks de spanning en het veranderende ritme houdt Emma nu regie op haar eigen leven en kiest ze ervoor om zich te blijven ontwikkelen. Als alleenstaande moeder én in haar werk.
Ook zelf de regie weer terug?
Mail naar [email protected].