Wil je meer informatie over de mogelijkheden?

Neem dan direct contact met ons op.

Vos Opmaat Consultancy

Van een 9 naar een 10 met performance coaching

Anna (47) werkt al jaren als opbouwwerker in een welzijnsorganisatie. Opbouwwerk richt zich op het verbeteren van de leefomstandigheden van buurtbewoners. Anna is hiermee de verbindende factor tussen verschillende groepen als gemeenten, buurtbewoners en organisaties. Ze doet haar werk heel goed, maar heeft behoefte aan meer inzicht in haar talenten en wil graag meer zelfvertrouwen. Ze volgde bij ons daarom een gepersonaliseerd performance coaching traject.

*om privacyredenen is de naam gefingeerd 

Anna is een empathische vrouw. Ze heeft een goed praktisch denkvermogen en overstijgend analytisch vermogen. Haar functie vraagt om veel profilering en positionering. Het doel van dit traject was dan ook om Anna te laten groeien in haar persoonlijke ontwikkeling, haar effectiviteit te vergroten en handvatten te geven om met bepaalde werksituaties om te gaan. Het is dus vooral de vraag hoe ze volledig in haar kracht kan komen te staan. Hoe ze kan floreren en van een 9 naar een 10 kan gaan. Zodat ze deze inzichten mee kan nemen in haar huidige baan. 

Het traject van Anna bestond uit twee stappen: 

  1. De persoonlijkheidsanalyse 
  1. Coaching in de praktijk  

Stap 1: Jezelf leren kennen

We begonnen met een persoonlijkheidsanalyse. Deze geeft Anna inzicht in haar sterke punten en valkuilen. Onze coaches zijn zeer bedreven in het vertalen van de analyse naar de praktijk en de persoon. Dit hebben we in het traject met Anna ook gedaan. Aan de hand van praktische tools en tips heeft Anna geleerd waar haar krachten liggen en hoe belangrijk is het dat ze deze inzet. Daarnaast heeft ze geleerd wat voor haar de sleutel tot succes is, als het gaat om persoonlijke ontwikkeling. En ze heeft praktische handvatten en gereedschap meegekregen voor het omgaan met haar valkuilen.

Stap 2: Het toepassen van kennis en inzicht

Stap twee was om de inzichten en kennis toe te passen in de praktijk. Aan de hand van theorie (de principes van Covey) over effectief leiderschap is Anna samen met de coach een leerproces aangegaan. Tijdens dit leerproces bespraken Anna en de coach casuïstiek van situaties die Anna meemaakt in haar persoonlijke leven en in haar werk. Het bespreken van werksituaties en muren waar ze tegenaan gelopen is hielp om de inzichten toe te passen in de praktijk.  

Verantwoordelijk voor het proces, niet het resultaat  

Anna leerde dat haar eigenwaarde als persoon niet afhankelijk is van het resultaat op haar werk. Een van de inzichten die daarbij past is: je bent verantwoordelijk voor het proces, niet het resultaat. Anna weet nu beter waar haar krachten liggen en hoe ze met haar valkuilen om kan gaan. Ze heeft meer zelfvertrouwen gekregen en heeft weer meer plezier in haar werk. Ze laat zelfs betere resultaten zien, omdat ze in haar kracht staat. 

“Mijn eigenwaarde en zelfvertrouwen zijn gegroeid. Ik heb veel geleerd over mijzelf als persoon, hoe ik mijn talenten in kan zetten voor mijn werk en dat ik erop mag vertrouwen dat ik de juiste dingen doe. Ik besef me nu dat ik intuïtief al vaak de juiste keuzes maakte.” – Anna 

Anna ziet dagelijks in haar werk dat ze nu meer zelfvertrouwen uitstraalt. Andere collega’s vragen haar om advies en ideeën over het omgaan met verschillende belangen zoals de gemeente, dorpsraden, de bewoners en de welzijnsorganisatie zelf.