Dankzij technologie kun je 24/7 bereikbaar zijn. Ook voor je werk, als je dat zou willen. En dat brengt dilemma’s met zich mee. Wel opnemen, niet opnemen? Dat mailtje van je baas vanavond even snel beantwoorden of toch tot morgen of na je vakantie laten liggen?
Steeds meer onderzoeken laten zien dat altijd maar bereikbaar zijn voor je werk helemaal niet goed is. Al denkt je leidinggevende misschien van wel, het tegendeel is bewezen. Het is goed je werk regelmatig los te laten. Je focus te verleggen. Daar word je productiever en gelukkiger van. Maar hoe blijf je dan verbonden, als je niet elke minuut van de dag bereikbaar wilt zijn?
Tip 1: Ken de nadelen
Het lijkt positief om altijd makkelijk bereikbaar te zijn wanneer mensen je nodig hebben. Het geeft je een gevoel van belangrijk zijn, maar het heeft ook nadelen. Gemiste oproepen en werkgerelateerde activiteiten na werktijd kunnen leiden tot vermoeidheid, slapeloosheid, concentratieproblemen en verminderde productiviteit. Hoe klein de onderbreking van je vrije tijd ook is.
Meer werken betekent dan ook niet per se dat je productiever bent, omdat je minder hersteltijd hebt. Dus, neem de tijd om te ontspannen en werk niet constant door. Zelfs als je energie uit je werkt haalt, is het belangrijk om ook uit andere dingen energie te halen. Denk aan afspreken met anderen of tijd voor jezelf nemen, een hobby. Ook van leuk werk brand je anders namelijk op.
Als je buiten werktijd iets werkgerelateerds te binnen schiet, maak dan voor jezelf een notitie om je collega’s later terug te bellen. Geniet op dat moment van waar je mee bezig bent, zoals de wandeling met de hond of het eten met de kinderen. Op die manier kun je gelijk werken aan de volgende tip.
Tip 2: Werk aan effectieve communicatie tijdens werktijd
Stel duidelijke grenzen en werktijden op. Dat geeft aan alle kanten duidelijkheid.
Heb je een belangrijke rol en houd je graag nog wat controle? Laat dan weten dat collega’s best mogen bellen, maar alleen als het écht, écht, écht niet anders kan. Bellen ze voor een kleine wijziging of iets dat ze zelf ook op hadden kunnen of mogen pakken? Geef dat dan ook aan. Dan weten je collega’s voor de volgende keer ook direct waar ze aan toe zijn.
En voor je denkt ‘maar dat kan toch helemaal niet, niet bereikbaar willen zijn?’. Jawel. In Frankrijk is er sinds zelfs een wet op onbereikbaarheid: ‘droit à la décconexion’. Sinds 2017 heb je daardoor het recht om buiten werktijd onbereikbaar te zijn voor je werk(gever).
Tip 3: Gebruik technologie om je grenzen te bewaren
Het is belangrijk om te onthouden dat het stellen van grenzen en het beheren van je beschikbaarheid niet altijd gemakkelijk is, maar het is cruciaal voor het behouden van een gezonde balans tussen werk en privéleven. Heb je je werkmail bijvoorbeeld op je telefoon? Kies er dan voor die er tijdens je vakantie af te halen.
Door open en assertief te communiceren over wat jij nodig hebt, kun je ervoor zorgen dat je nog steeds verbonden blijft met je collega’s en leidinggevende, terwijl je ook ruimte hebt voor persoonlijke tijd en herstel.
Binnen én buiten je vakantie.
Meer weten?
Neem gerust contact met ons op!