Een medewerker is al een tijd ziek. Er zijn kleine stapjes vooruit gezet, maar verder komen lukt niet meer. Vaak is dat niet omdat iemand niet wíl, maar omdat het gewoon niet meer past. 

Je medewerker is vaak gemotiveerd, kundig, maar de functie past niet langer bij de belastbaarheid. Bijvoorbeeld na een periode van overbelasting of langdurige klachten, waarbij het werktempo of de prikkels simpelweg te zwaar zijn geworden. En de tijd tikt wel verder. Dat maakt het moeilijk, voor beide partijen. 

Wanneer het Tweede Spoor in beeld komt   

Volgens de Wet verbetering poortwachter moet het Tweede Spoor binnen zes weken na de eerstejaarsevaluatie starten, zodra de medewerker daar belastbaar voor is. Het is het punt waarop je als werkgever vooruit moet kijken: naar kansen buiten de eigen organisatie. 

In de praktijk lopen het eerste (wat we ook doen) en het Tweede Spoor vaak samen: iemand re-integreert deels in het eigen werk, terwijl er ook alvast wordt gekeken naar andere mogelijkheden. 

Dat roept vaak vragen op. Wat houdt het precies in? Hoe regel je dit goed? En hoe zorg je dat het traject eerlijk, menselijk en volgens de regels verloopt? 

Bij Vos Opmaat begeleiden we dit proces in vier duidelijke stappen. Met aandacht voor de medewerker én de organisatie. 

Wat is het Tweede Spoor? 

Een Tweede Spoortraject start wanneer een medewerker niet meer kan terugkeren in de eigen functie of organisatie. Dat kan bijvoorbeeld gaan om een zorgmedewerker die na rugklachten niet langer fysiek werk kan doen, of een productiemedewerker die na een burn-out niet meer in ploegendienst kan werken.  

In deze fase onderzoeken we samen de mogelijkheden voor ander, passend werk bij een nieuwe werkgever. 

Voor de medewerker betekent dat een nieuwe start. Voor jou als werkgever duidelijkheid, rust en een traject dat voldoet aan de Wet verbetering poortwachter. 

Zo pakken we het aan 

Onze begeleiding voor de medewerker bestaat uit vier overzichtelijke fases. In ons overzicht vind je de uitgebreidere toelichting. 

  1. Verwerking van de situatie, in kaart brengen belastbaarheid en loopbaanonderzoek 

We blikken met de medewerker terug op de periode voorafgaand aan het tweede spoor en er vindt coaching plaats om deze periode goed af te sluiten en te verwerken. Er wordt gekeken hoe we de belastbaarheid mogelijk kunnen vergroten en daarnaast wordt er gestart met een loopbaanonderzoek.   

We kijken wat bij iemand zou kunnen passen met een persoonlijkheidsanalyse en beroepskeuzeonderzoek.  

  1. Voorbereiding op de arbeidsmarkt 

We adviseren hoe iemand zich kan profileren en presenteren op de arbeidsmarkt. Daarnaast wordt er onderzocht wat potentiële werkgevers zijn en zal de client zijn of haar persoonlijke netwerk in kaart brengen. 

  1. Toeleiding tot de arbeidsmarkt 

Na de eerste en tweede fase is het tijd om actief te gaan solliciteren en netwerken. Hierbij wordt de medewerker ondersteund in het hele proces. We brengen de cliënt ook in contact met werkgevers binnen ons eigen netwerk om de kansen op een passende functie te vergroten.  

  1. Nazorg.  

Als de cliënt een andere baan heeft gevonden, ondersteunen we deze met de onderhandeling over arbeidsvoorwaarden en begeleiden we in de eerste fase bij de nieuwe werkgever.  

Onze adviseurs begeleiden
jaarlijks tientallen Tweede Spoortrajecten in Noord-Nederland. 

Jij blijft betrokken  

Tijdens het traject houden we je goed op de hoogte. We zorgen voor duidelijke terugkoppeling en een eindverslag dat voldoet aan de eisen van het verzuimdossier. Zo weet je precies waar je aan toe bent. 

Wat levert het op? 

Een Tweede Spoortraject van Vos Opmaat biedt: 

  • Persoonlijke begeleiding die echt aansluit bij de medewerker. 
  • Duidelijke rapportages voor een compleet verzuimdossier. 
  • Rust, duidelijkheid en duurzame herplaatsing.
  • Begeleiding door ervaren adviseurs met kennis van de arbeidsmarkt en re-integratie. 

Meer weten?

Ontdek vrijblijvend wat we voor je kunnen doen.