Wil je meer informatie over de mogelijkheden?

Neem dan direct contact met ons op.

Vos Opmaat Consultancy

Amplitie

Amplitie

Je hoort het overal: amplitie. Het is een van de meest populaire woorden in HR-land op dit moment en onderzoekers voorspelden al in 2007 dat organisaties amplitie zouden toepassen. Maar wat is het nou eigenlijk? En hoe kun je het inzetten in je organisatie?

Amplitie, curatie en preventie

Amplitie richt zich op het versterken en verbeteren van het psychisch welbevinden van medewerkers. Een voorbeeld hiervan is het bevorderen van bevlogenheid. Amplitie is een populair fenomeen, maar nog steeds richten bedrijven zich te vaak juist op de medewerkers die het minst bevlogen zijn. Hierbij zijn curatie en preventie populaire manieren. Curatie is gericht op het herstellen van problemen, en preventie is gericht op het voorkomen van problemen.

Door amplitie is er een nieuwe kijk op dit beleid. Het gaat nog voor preventie en staat voor het bevorderen van positieve aspecten bij werknemers zoals werkgeluk, bevlogenheid, welzijn en vitaliteit. Waar curatie en preventie zich richten op medewerkers die (wellicht kunnen) uitvallen, richt amplitie zich op alle medewerkers. Dit zorgt ervoor dat curatie en preventie bijna niet meer nodig zijn. Door positieve aspecten te bevorderen zorg je als organisatie voor duurzame inzetbaarheid van je personeel. Door alle medewerkers nóg meer bevlogen en gelukkig te maken, ook de medewerkers die al bevlogen en gelukkig zijn, presteren ze beter, zorgen ze voor een fijnere samenwerking en hebben ze minder kans op negatieve gevolgen van werkstress. Dit alles zorgt voor een fijne werksfeer, veel productiviteit en minder verzuim.

Positieve psychologie

Amplitie is een onderdeel van positieve psychologie en is vaak gerelateerd aan werkaspecten. Bij positieve psychologie ligt de nadruk niet op het aanpakken negatieve factoren als trauma’s, afwijkingen en problemen, maar juist op positieve ervaringen en de kwaliteiten van mensen. Positieve psychologen geloven erin dat het focussen op positiviteit veel effectiever is voor het (door-)groeien en ontwikkelen. Amplitie is afkomstig van het Latijnse woord ‘amplio’ dat versterken, vergroten en vermeerderen betekent. Een ander woord voor dit instrument is dus versterking.

Duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid was volgens het Algemeen Dagblad een van de vreselijkste samenstellingen van woorden van 2018, maar stond wel op alle HR-agenda’s van 2019. Zoals we in onze blog met trends voor 2020 al constateerden, staat het ook dit jaar weer in de top 5. Amplitie is een groot onderdeel van duurzame inzetbaarheid. Sterker nog: het zórgt voor duurzame inzetbaarheid. Door te focussen op positieve effecten zorg je namelijk voor een vitaal werkklimaat en een duurzaam organisatiebeleid. Hierdoor krijg je bevlogen werknemers die met plezier naar hun werk gaan.

Aspecten die werknemers kunnen helpen bij het (weer) duurzaam inzetbaar worden, zijn het vinden van een goede work/life balans, het blijven door ontwikkelen en groeien of het kijken of je wel op de goede plek zit (geef je loopbaan bijvoorbeeld eens een APK!).

Amplitie inzetten op organisatieniveau

De beste optie is echter om amplitie door te voeren op organisatieniveau en in het beleid te verwerken. Het klinkt makkelijk: gewoon focussen op de positieve aspecten in plaats van de negatieve. Maar zo makkelijk is het niet om het door te voeren in je beleid. Het is een langzaam proces..

Je kunt beginnen door een analyse te maken van het huidige beleid. Ook dit kun je meteen amplitief doen: zoek niet naar de negatieve uitkomsten, maar leg de focus juist op wat goed gaat en versterk dat. Daarna kun je de gewenste situatie omschrijven en een stappenplan maken voor het behalen hiervan. Zorg hierbij voor een duidelijke planning en taakverdeling, om de kans van slagen zo groot mogelijk te maken.

Wil je hulp bij het opstellen van amplitief beleid, het doorvoeren van amplitie in jouw organisatie of het realiseren van duurzame inzetbaarheid? Neem gerust contact met ons op!