Door de coronacrisis zijn mensen steeds meer thuis gaan werken. Hierdoor komt werk en privé dicht bij elkaar te liggen. Als hier niet genoeg op wordt gelet, kan dit een verstoorde werk-privébalans tot gevolg hebben. In deze blog vertellen we meer over de gevolgen van de verschillende balansen en geven we je tips voor hoe je een goede werk-privébalans houdt.
Goede of verstoorde werk-privébalans?
De manier van hoe je je dag indeelt heeft effect op je werk-privébalans. Wanneer deze goed is, ben je betrokken op het werk maar ook bij je thuissituatie. Dit zorgt ervoor dat je meer werkplezier ervaart en dat je energie én voldoening haalt uit je thuissituatie. Doordat je de tijd goed verdeelt, kun je op gebied van privé en werk ook beter je eigen doelen bereiken. Daarnaast ben je minder vermoeid, en blijft werk minder in je hoofd zitten.
Aan de andere kant zorgt een verstoorde werk-privébalans er juist voor dat je continu een gevoel van stress hebt. In de thuissituaties kunnen irritaties gaan ontstaan, doordat je bijvoorbeeld veel afspraken vergeet. Een slechte balans zorgt er ook voor dat je plezier en interesses gaat missen, omdat je te veel met werktaken in je hoofd zit.
Om een goede werk-privébalans voor jezelf te creëren hebben wij vier tips:
1. Zorg voor structuur in je dag
Doordat je werkplek erg dichtbij is als je thuiswerkt, is het soms gemakkelijk om aan het werk te blijven. Daarom is het belangrijk om voor jezelf vast te stellen wat je per dag gaat doen. Het kan helpen om een vaste begin- en eindtijd te hanteren. Plan ook alvast je pauzes in, zo kun je die tijd bijvoorbeeld samen met je gezin besteden.
Een schone, geordende vaste werkplek helpt ook mee om wat meer structuur te geven aan je dag. Door een vaste plek in je huis te reserveren kan je alvast voor de dag daarna de spullen neerleggen die je dan nodig hebt. Zo zit je daar na werktijd niet meer mee in je hoofd.
2. Werk aan je doelen
Om ervoor te zorgen dat je je privé- en werkdoelen kunt behalen, is het verstandig om deze uit te schrijven voor jezelf. Deze doelen kun je dan ook in je planning verwerken.
Zorg ook voor afwisseling in je planning, zo ben je niet de hele dag met dezelfde dingen bezig. Om jezelf wat meer rust in je hoofd te geven, is het handig om een taak af te ronden voordat je naar de volgende taak gaat. Je kan juist stress krijgen wanneer er te veel losse eindjes blijven.
3. Altijd blijven communiceren
Ook als je thuiswerkt is het belangrijk om te blijven communiceren met je collega’s en werkgevers. Wanneer het niet goed gaat met je gaat, is het belangrijk om dat door te geven. Maar laat het ook weten wanneer je er even geen taak meer bij kunt hebben. Wanneer je te veel taken gaat aannemen, is het nog moeilijker om dat na werktijd uit je hoofd te zetten. Als laatste is het ook goed om informeel contact te onderhouden met je collega’s. Zo blijf je wel in contact, maar kun je ook over andere dingen dan werk praten. Dit kan je bijvoorbeeld doen door met je collega te bellen tijdens een wandeling.
4. Neem tijd voor jezelf
Begin niet te vroeg en eindig niet te laat met werken. Zorg ervoor dat je ook tijd voor jezelf overhoudt. Stel bijvoorbeeld ontspanningsblokken in, waarop je even kunt wandelen of een hobby kunt uitvoeren. We schreven eerder een blog over hoe je kunt ontspannen.
Zorg er daarnaast voor dat je na je werk niet te veel op je laptop en mobiel kijkt en dat je je zakelijke meldingen uitzet. Zo kom je minder snel in de verleiding om toch met werk bezig te gaan en bijvoorbeeld een mailtje te sturen.
Heb je begeleiding nodig bij het vinden van een goed werk-privébalans? Neem gerust contact met ons op!
Ook een betere balans?
Neem contact op met Ineke. Mail naar [email protected].