We willen allemaal graag competent zijn, controle hebben en verbinding voelen. Het zijn drie factoren die van ontzettend grote invloed zijn op ons (werk)geluk. Op het moment dat je agenda overloopt heb je soms het gevoel deze grip te verliezen. Daarom geven we je nu 5 manieren om je agenda de baas te blijven. Zo blijf je duurzaam inzetbaar én vergroot je jouw werkgeluk.
Manier 1: Eat the frog
Een klus waar je tegenop kijkt kan een enorme mentale druk veroorzaken. Begin je dag daarom eens met dat waar je absoluut geen zin in hebt. In het boek Eat the frog van Brian Tracy maken ze de vergelijking met het eten van een kikker. Iets wat je liever niet wilt doen natuurlijk. Op het moment dat je de dag daarmee begint, dus met het eten van een kikker of iets anders waarvan je bijna direct gaat zweten, valt de rest van de dag eigenlijk altijd mee.
Manier 2: Start juist makkelijk
Andere werknemers starten juist liever met iets waarvan ze zeker weten dat ze er goed en competent in zijn. Voor de één is dat het schrijven van een kort stukje tekst, voor de ander is dat een belletje met een collega op de externe locatie. Als je dan vervolgens aan het ingewikkelde rapport begint, zit je er meteen al lekker in.
Het schijnt zo te zijn dat de meeste mensen in de ochtend (tussen een uur of 10 en een uur of 12) het productiefst zijn. Ze hebben de meeste concentratie en de beste focus. Handig dus om hier de taken in te plannen die focus en aandacht vereisen. De middag schijnt juist handig te zijn voor de meer creatieve taken. Plan daar dan ook de brainstorms en overlegmomenten.
Manier 3: Ga niet multitasken, het is een mythe
Hoe vaak komt het bij jou voor dat je in een project zit, terwijl je toch nog even snel schakelt naar een ander mailtje? Als we bezig zijn denken we allemaal dat we het echt prima kunnen combineren. Maar als we een dag later écht goed kijken, blijkt dat helemaal zo goed niet te zijn gegaan. Zorg er daarom voor dat je je met één tegelijk bezig kunt houden.
De mythe van het multitasken is namelijk vaak ontmaskerd. Wij mensen kunnen niet zo goed multitasken. Het menselijk brein doet er ongeveer 20 minuten over om weer terug te keren in dezelfde workflow na een interruptie. Laat dit 10 keer gebeuren op een dag en je bent ongeveer 3,5 uur kwijt aan ‘terugkomen in de flow’.
Manier 4: Moet ik dit nu doen?
Deze zin kun je met verschillende klemtonen lezen. Móet ik dit nu doen? Moet ík dit nu doen? Moet ik dít nu doen? Enzovoort. Door deze vraag op verschillende manieren te stellen, kun je makkelijker je prioriteiten naar voren halen. Want zeg nou eerlijk; moet ik dit nu doen? Of zijn er andere dingen die voorrang hebben?
Manier 5: Krijg meer inzicht dankzij je agenda
Soms lijken zaken niet in je dag te passen. Dat kan zijn omdat je de taken die je hebt niet overziet, of omdat het simpelweg niet past. Een handige en logische manier om hierachter te komen, is door je agenda ook echt als agenda te gaan gebruiken. De tijd die je in een dag hebt is namelijk niet eindeloos. Plan daarom ook je reistijd, lunchtijd en de tijd dat je je mail wilt checken in.
Wil je weten waar je tijd naartoe gaat? Houd dan twee weken bij wat ‘takentijd’, ‘pauzetijd’ en ‘overlegtijd’ is. Grote kans dat je veel extra inzichten krijgt!
Wil jij ook duurzaam inzetbaar blijven?
We denken graag met je mee.