Wil je meer informatie over de mogelijkheden?

Neem dan direct contact met ons op.

Vos Opmaat Consultancy

Met deze inzichten keert een medewerker met een gerust hart terug naar werk 

Er zijn verschillende redenen waarom mensen er soms tegenop zien om weer aan het werk te gaan. Dat kan komen door problemen aan het thuisfront, een langdurig ziekbed, een burn-out, maar het komt bijvoorbeeld ook voor wanneer iemand terugkomt van zwangerschapsverlof. Hoe zorg je er nou voor dat je medewerker minder aanhikt tegen zijn of haar terugkeer? Wij geven je een aantal handige inzichten.

Weet dat het vaker voorkomt  

Wat wij opvallend vinden, is dat ertegen opzien om weer te beginnen ook vaak voorkomt wanneer iemand er om positieve redenen even uit is geweest. Bijvoorbeeld voor zwangerschapsverlof of een sabbatical. Tegelijkertijd zijn er veel mensen die om verdrietigere redenen even niet aan het werk zijn geweest. Dat laatste maakt de drempel om te beginnen vaak nóg hoger. Met als gevolg dat jouw medewerker af en toe niet op het werk verschijnt en zich steeds vaker ziekmeldt. Het is een bekend probleem.  

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) lag het verzuimpercentage in het vierde kwartaal van 2022 op 5,6%. De oorzaken van het verzuim lopen uiteen. Zo zijn er mensen die last hebben van een slechte (lichamelijke of mentale) conditie. Anderen ervaren een te hoge werkdruk of het gaat thuis niet helemaal lekker. Opzien tegen opnieuw aan het werk gaan, kan ook aan het werk zelf liggen. Dan is er bijvoorbeeld onvrede over het inkomen of de inhoud van het werk. Ook de relatie die de medewerker heeft met zijn of haar collega’s of leiding kan van grote invloed zijn. 

Er zijn manieren om je medewerker te ondersteunen 

De angst die je werknemer heeft, snap jij misschien niet helemaal. Toch kan het terugkeren op werk niet eenvoudig zijn voor je medewerker. De vraag die vaak naar voren komt in het hoofd van de medewerker: ‘kan ik het werk nog wel?’. Jij als leidinggevende weet maar al te goed dat het antwoord op die vraag: ‘Ja!’ is.  

  • Probeer het gesprek met hem of haar aan te gaan.  
    Wat altijd van groot belang is, is goed luisteren. Laat je medewerker uitpraten, neem geen vooringenomen standpunt aan en probeer tot de kern van de onzekerheid van je medewerker te komen. Stel bijvoorbeeld een open vraag als: ‘Kun je mij vertellen over de laatste keer dat je je onzeker voelde over het werk wat je deed?’. Dit creëert ruimte. 

    Misschien komt wel naar voren dat er slechts één bepaald aspect is van zijn of haar functie dat niet goed bevalt. Daar kun je op inspelen door die bepaalde taak (tijdelijk) bij een andere collega te beleggen. Het kan ook zo zijn dat de functie van je medewerker helemaal niet past. Kijk dan ook eens naar de mogelijkheden om van functie te wisselen.  
  • Soms kan wat extra begeleiding de medewerker helpen om terug te keren
    Helaas helpt dat niet iedereen genoeg om geruststelling te vinden. Soms kan begeleiding iemand helpen om sneller terug te keren. In sommige gevallen kun je een proces opstarten om de medewerker terug te laten keren. Dat kan door het gesprek aan te gaan met een HR-medewerker, een vertrouwenspersoon of eventueel een externe loopbaanadviseur. Het belangrijkste is natuurlijk dat diegene zich weer gezond genoeg voelt waardoor hij of zij lekker terug kan komen!

Zo, nu heb je een aantal handvaten om de terugkeer van je medewerker makkelijker te maken om terug te keren. Blijft de onzekerheid toch knagen aan hem of haar, dan kan het zijn dat diegene last heeft van het ‘imposter syndrome’. In ons blog Het bedriegerssyndroom en tips om het te overwinnen vertellen we je er alles over. 

Ondersteun ook jouw medewerkers.