Wil je meer informatie over de mogelijkheden?

Neem dan direct contact met ons op.

Vos Opmaat Consultancy

Waarom je voor die ene collega wél wat extra’s doet  

Ken je dat gevoel wanneer een goede vriend je advies geeft? Zelfs als hij het niet helemaal juist heeft, weet je dat de intentie oprecht is en dat hij het beste met je voor heeft. Dat is de basis van effectieve communicatie: vertrouwen in de boodschapper. Denk er maar eens over na – als jullie elkaar vertrouwen, dan maken de woorden die hij gebruikt om iets naar jou over te brengen niet zoveel uit. Belangrijker is dat je weet dat hij het goed bedoelt en dat hij oprecht en eerlijk is. Zo werkt het ook met zakelijke relaties.

Wanneer we erop kunnen vertrouwen dat de intenties van een collega zuiver zijn, kunnen we voorbij de oppervlakte van de woorden kijken en de boodschap in de juiste context interpreteren. Dan maakt het niet zoveel uit op welke manier je iets vraagt of zegt. Onderling vertrouwen opent de deur naar meer open en begripvolle communicatie. Dan durf je bijvoorbeeld zonder oordeel hulp te vragen en sta je open voor feedback.

Inzicht in vertrouwen

In de eerdere blogs ‘Zo wordt jouw team een (h)echt team’ en ‘Een (h)echt team in de praktijk’ gaven we inzicht hoe dit vertrouwen als basis werkt. Lencioni’s werk legt de nadruk op het opbouwen van vertrouwen als basis voor effectieve samenwerking en communicatie binnen teams.

Vijf veelvoorkomende frustraties binnen een team zijn volgens Lencioni:

  • Afwezigheid van vertrouwen
  • Angst voor conflicten
  • Gebrek aan inzet
  • Vermijden van verantwoordelijk gedrag
  • Onoplettend naar resultaten

Ontdek hoe het voor jou werkt

Er is een fijne en nuttige oefening om meer inzicht te krijgen in hoe dit vertrouwen voor jou werkt. Noteer eens voorbeelden van situaties waarin je merkte dat vertrouwen in de boodschapper het verschil maakte in hoe je de boodschap ontving. Denk na over momenten waarop je je ongemakkelijk voelde bij de boodschap, zelfs als de woorden op zichzelf onschuldig waren. Het geeft je waarschijnlijk veel nieuwe inzichten. Gelukkig kun je aan dat vertrouwen samen met je collega’s heel goed bouwen.